Tjekliste efter dødsfald

Når et menneske dør, opstår der ofte mange spørgsmål på kort tid. Midt i sorgen kan det være svært at skabe overblik.
Derfor har vi samlet en tjekliste, der beskriver de vigtigste skridt efter et dødsfald.

Få lægen til at bekræfte dødsfaldet

Ved et dødsfald skal en læge altid konstatere døden. Lægen udsteder dødsattesten og registrerer dødsfaldet i de relevante systemer.

Hvis dødsfaldet sker på hospital eller plejehjem, tager personalet sig typisk af den første kontakt. Men sker dødsfaldet hjemme, skal de pårørende kontakte lægen.

Kontakt en bedemand

Mange vælger at kontakte en bedemand kort efter dødsfaldet.

Bedemanden kan hjælpe med planlægning, myndighedskontakt og de praktiske opgaver omkring begravelsen eller bisættelsen.

Bedemanden kan tidligt i forløbet skabe ro og overblik, så du ved, hvad du skal gøre efterfølgende.

Informér den nærmeste familie

De nærmeste pårørende bør informeres så hurtigt som muligt. Herefter kan øvrige familie, venner og bekendte få besked. Nogle vælger at ringe personligt. Andre foretrækker at samle familien først.

Tag stilling til begravelse eller bisættelse

Der skal træffes beslutning om ceremoniens form. Mange afdøde har udtrykt ønsker på forhånd. Hvis det ikke er tilfældet, træffer familien beslutningen. Her skal der blandt andet tages stilling til, om ceremonien skal foregå i kirken eller være borgerlig. Det er også vigtigt at få fundet et sidste hvilested. Skal det være på kirkegården, være en skovbegravelse eller askespredning.

Find vigtige dokumenter

Det kan være en god idé at samle relevante dokumenter tidligt i forløbet. Det kan fx være testamente, hvis et sådant forefindes, forsikringspapirer, pensionsoplysninger og eventuelle ønsker til begravelsen. Dokumenterne kan blive nødvendige senere i forløbet.

Afvent henvendelse fra skifteretten

Skifteretten kontakter normalt de pårørende efter dødsfaldet. Her får familien information om det videre forløb og om behandlingen af dødsboet. Indtil du har hørt fra Skifteretten, bør du være forsigtig med at fordele værdier eller rydde boligen.

Få overblik over økonomi og abonnementer

På et tidspunkt bliver det nødvendigt at skabe overblik over den økonomiske situation. Det er en god idé at gennemgå bankforhold, forsikringer, pensioner og faste abonnementer. Mange af deze forhold kan dog først afsluttes, når skifteretten har behandlet sagen.

Sørg for plads til sorgen

De praktiske opgaver fylder ofte meget efter et dødsfald. Samtidig er det vigtigt at give plads til sorg og eftertanke. Der findes ingen rigtig måde at sørge på. Alle mennesker reagerer forskelligt, når de mister en, de holder af. Og det er vigtigt at respektere det, hvis de øvrige efterladte har en anden tilgang til sorg end din.

Er sorgen for svær at bære alene, kan du evt. kontakte en psykolog, der kan give dig nogle værktøjer til at komme bedst muligt gennem sorgen.

Har du brug for hjælp?

Hos Bedemand Berner hjælper vi familier gennem hele forløbet efter et dødsfald. Vi støtter dig og rådgiver om de praktiske opgaver og skaber overblik i en svær tid. Du er altid velkommen til at kontakte os på 58 52 10 18 for en uforpligtende samtale.

Det siger vores kunder

Vi har været yderst tilfredse med jeres service ved bisættelse af vores far. Specielt er vi glade for, at I kunne opfylde de særlige ønsker vi havde. Vi som pårørende har igennem hele forløbet, følt os meget trygge og i gode hænder. Mvh. Sonja, Tonie og Jannie

Min gamle Far er død og jeg er ked af det. Jeg aftalte tid med Bedemand Berner, og tro det hvis I kan, mødet med bedemanden blev hyggeligt. Det er et meget professionelt foretagende, men med meget empatiske og professionelle mennesker. Brug dem og i vil blive tilfredse (Tror jeg)

Min familie og jeg er dybt taknemmelige for den meget profesionelle og utrolig empatiske hjælp vi fik i forbindelse med håndtering af min fars død og bisættelse (og alle de mange praktiske ting i den forbindelse). Bedemand Berner kan varmt anbefales.

Største respekt, tak og de bedste anbefalinger fra min familie og jeg til Bedemand Berner, Ringsted i forbindelse med bisættelsen af min bror i sidste måned. Nærvær, empati, omsorg, medfølelse og tilstedeværelse i en meget svær tid – af hjertet TAK for jer.

Hende som stod for min bedstemors begravelse var super fin! Alt var så godt og vi stod alle sammen med følelsen af en rigtig god oplevelse. Hun var så sød og rar og ville bare gerne at alt skulle gå som planlagt og som ønsket, hvilket hun klarede fantastisk. Jeg vil helt klart anbefale hende. Hun er SÅ rar og tager sig så god tid til at ekspedere så man føler sig virkeligt lyttet til og respekteret.

Vi som familie stod i vores livs krise, jeg ringede om eftermiddagen, efter en halv time kom Claus, selvom han havde fri, han sørgede for, der blev afhentning af afdøde indenfor en time efterfølgende, Claus var utrolig ærlig, både omkring kiste og pynt, selvom det var en trist dag, for os som familie, formåede Claus at lave en afslappende stemning, og få os til at grine flere gange, vi er dog kede af, vi aldrig fik tilbudt ham noget at drikke😊

Stor tak til Bedemand Berner (Gitte) for en helt igennem god oplevelse trods de ulykkelige omstændigheder. Det var professionelt fra første opkald og med empati, nærvær og medfølelse og forståelse under hele forløbet.
Gitte var superhurtig til at finde den perfekte urne til min mor. Det hele gik nemt fra start til slut. Og det er SÅ vigtigt når man står i sådanne situation at man føler sig tryg. Jeg kan kun give min varmeste anbefaling herfra.

Professionel og behageligt. Alt forløb problemfrit og empatisk. Altid til at komme i kontakt med og behagelig dialog. Ville uden tøven anbefale og benytte igen. Tak til Gitte og Claus.

Fantastisk hjælp og støtte. Kan kun anbefale Berner i forbindelse med begravelse/ bisættelse.
De har tid, overskud og er en kæmpe støtte midt i al kaos som pludselig dødsfald kan udløse.
Tusind tak for hjælpen!

Vi mistede meget uventet vores far/svigerfar/farfar og kontaktede jer. Der var så behageligt at komme op i lokalerne i Slagelse, hvor Helle var ved at blive oplært af Gitte. Gitte overtog mere eller mindre og tog sig virkelig pænt af os. Både ved samtale om hvad der skulle ske og vores afsked og lukning af kiste på kapellet.

Pga. ferie var det Claus og makker der kom til bisættelsen. De var så behagelig og gav os rigtig god tid til at sige det sidste farvel.

Gitte “passede” rigtig godt på vores far, da der lige gik noget tid før vi kunne holde en rigtig god urnenedsættelse.

I får alle kæmpe ros. Men især Gitte var fantastisk.

Jeg skulle begrave min død fødte søn og jeg var så heldig at have Gitte Kristensen ved min side – Fantastisk bedemand, fantastisk kvinde og fantastisk støtte i en utrolig svær tid ❤️
Hvis jeg noglesinde står i sådan en situation igen at jeg skal begrave nogle, så det helt klart Gitte jeg vil bruge! Så forstående og hjælpsom kvinde skal man lede længe efter! Hun gjorde hele situationen meget nemmere for mig og var min støtte pæl igennem hele forløbet!✨
Så kæmpe tak fra mig! Giv Gitte “mor” et knus fra Emma.

Professionelle medarbejdere der altid er klar til at hjælpe og vældig søde, kan helt klart anbefale dem.

Vi har altid brugt bedemand Berner, med meget stor tilfredshed.
Men jeg har aldrig haft en så fantastisk bedemand som Gitte Kristensen ❤️ så sød – omsorgsfuld – betænksom – ærlig og dejlige måde at være på.
Hun sørgede for at vores nabo/bedste ven Søren fik den smukkeste sidste rejse.
Jeg vil helt klart bruge Gitte igen, når den tid kommer.
Gitte du er bare det bedste af det bedste 🥰
Hilsen Heidi Rosaéla Hasselby

5 stjerner er ikke nok. Jeg kan ikke rose Jakob, fra Slagelse afdelingen, nok. Jakob hjalp os igennem den hårdeste tid tilbage i 2020, da jeg mistede både min morfar og mormor.
Kan aldrig takke ham nok for den professionelle service han kom med. Jakob er ikke bare en bedemand. Han var vores ven. Tusind tak!!

En god og omsorgsfuld samt helt igennem professionel oplevelse.

Når din kære er død, har du brug for en der guider dig sikkert igennem en svær tid. Jeg føler mig holdt i hånden og guidet som eneste pårørende til min mor som netop er død.
Tak til Claus, Ib og hele teamet hos Berner, min mor og jeg kunne ikke have ønsket os det smukkere og mere smagfuldt. Blomsterne var ekstremt smukke- tak især Ib for sikker og elegant sammensætning af blomsterne.
Tak. Silvia.

Det har været en fantastisk oplevelse at Claus Berner har stået for min mors begravelse!! Kunne ikke have ønsket mig andre end ham!!

Bedemand Gitte Kristensen fra Sorøegnens Begravelsesforretning var en fantastisk støtte og vejleder i forbindelse med min fars død og bisættelse. Gitte pejlede sig hurtigt ind på os som mennesker og kunne derfor yde den for os helt rigtige rådgivning. Med Gittes hjælp og den gensidige tillid, der opstod øjeblikkelig, blev det et forløb med en smuk og værdig afsked. Vi kan på det varmeste anbefale Gitte.

Vi har været yderst tilfredse med jeres service ved bisættelse af vores far. Specielt er vi glade for, at I kunne opfylde de særlige ønsker vi havde. Vi som pårørende har igennem hele forløbet, følt os meget trygge og i gode hænder. Mvh. Sonja, Tonie og Jannie

Min gamle Far er død og jeg er ked af det. Jeg aftalte tid med Bedemand Berner, og tro det hvis I kan, mødet med bedemanden blev hyggeligt. Det er et meget professionelt foretagende, men med meget empatiske og professionelle mennesker. Brug dem og i vil blive tilfredse (Tror jeg)

Min familie og jeg er dybt taknemmelige for den meget profesionelle og utrolig empatiske hjælp vi fik i forbindelse med håndtering af min fars død og bisættelse (og alle de mange praktiske ting i den forbindelse). Bedemand Berner kan varmt anbefales.

Største respekt, tak og de bedste anbefalinger fra min familie og jeg til Bedemand Berner, Ringsted i forbindelse med bisættelsen af min bror i sidste måned. Nærvær, empati, omsorg, medfølelse og tilstedeværelse i en meget svær tid – af hjertet TAK for jer.

Hende som stod for min bedstemors begravelse var super fin! Alt var så godt og vi stod alle sammen med følelsen af en rigtig god oplevelse. Hun var så sød og rar og ville bare gerne at alt skulle gå som planlagt og som ønsket, hvilket hun klarede fantastisk. Jeg vil helt klart anbefale hende. Hun er SÅ rar og tager sig så god tid til at ekspedere så man føler sig virkeligt lyttet til og respekteret.

Vi som familie stod i vores livs krise, jeg ringede om eftermiddagen, efter en halv time kom Claus, selvom han havde fri, han sørgede for, der blev afhentning af afdøde indenfor en time efterfølgende, Claus var utrolig ærlig, både omkring kiste og pynt, selvom det var en trist dag, for os som familie, formåede Claus at lave en afslappende stemning, og få os til at grine flere gange, vi er dog kede af, vi aldrig fik tilbudt ham noget at drikke😊

Stor tak til Bedemand Berner (Gitte) for en helt igennem god oplevelse trods de ulykkelige omstændigheder. Det var professionelt fra første opkald og med empati, nærvær og medfølelse og forståelse under hele forløbet.
Gitte var superhurtig til at finde den perfekte urne til min mor. Det hele gik nemt fra start til slut. Og det er SÅ vigtigt når man står i sådanne situation at man føler sig tryg. Jeg kan kun give min varmeste anbefaling herfra.

Professionel og behageligt. Alt forløb problemfrit og empatisk. Altid til at komme i kontakt med og behagelig dialog. Ville uden tøven anbefale og benytte igen. Tak til Gitte og Claus.

Fantastisk hjælp og støtte. Kan kun anbefale Berner i forbindelse med begravelse/ bisættelse.
De har tid, overskud og er en kæmpe støtte midt i al kaos som pludselig dødsfald kan udløse.
Tusind tak for hjælpen!

Vi mistede meget uventet vores far/svigerfar/farfar og kontaktede jer. Der var så behageligt at komme op i lokalerne i Slagelse, hvor Helle var ved at blive oplært af Gitte. Gitte overtog mere eller mindre og tog sig virkelig pænt af os. Både ved samtale om hvad der skulle ske og vores afsked og lukning af kiste på kapellet.

Pga. ferie var det Claus og makker der kom til bisættelsen. De var så behagelig og gav os rigtig god tid til at sige det sidste farvel.

Gitte “passede” rigtig godt på vores far, da der lige gik noget tid før vi kunne holde en rigtig god urnenedsættelse.

I får alle kæmpe ros. Men især Gitte var fantastisk.

Jeg skulle begrave min død fødte søn og jeg var så heldig at have Gitte Kristensen ved min side – Fantastisk bedemand, fantastisk kvinde og fantastisk støtte i en utrolig svær tid ❤️
Hvis jeg noglesinde står i sådan en situation igen at jeg skal begrave nogle, så det helt klart Gitte jeg vil bruge! Så forstående og hjælpsom kvinde skal man lede længe efter! Hun gjorde hele situationen meget nemmere for mig og var min støtte pæl igennem hele forløbet!✨
Så kæmpe tak fra mig! Giv Gitte “mor” et knus fra Emma.

Professionelle medarbejdere der altid er klar til at hjælpe og vældig søde, kan helt klart anbefale dem.

Vi har altid brugt bedemand Berner, med meget stor tilfredshed.
Men jeg har aldrig haft en så fantastisk bedemand som Gitte Kristensen ❤️ så sød – omsorgsfuld – betænksom – ærlig og dejlige måde at være på.
Hun sørgede for at vores nabo/bedste ven Søren fik den smukkeste sidste rejse.
Jeg vil helt klart bruge Gitte igen, når den tid kommer.
Gitte du er bare det bedste af det bedste 🥰
Hilsen Heidi Rosaéla Hasselby

5 stjerner er ikke nok. Jeg kan ikke rose Jakob, fra Slagelse afdelingen, nok. Jakob hjalp os igennem den hårdeste tid tilbage i 2020, da jeg mistede både min morfar og mormor.
Kan aldrig takke ham nok for den professionelle service han kom med. Jakob er ikke bare en bedemand. Han var vores ven. Tusind tak!!

En god og omsorgsfuld samt helt igennem professionel oplevelse.

Når din kære er død, har du brug for en der guider dig sikkert igennem en svær tid. Jeg føler mig holdt i hånden og guidet som eneste pårørende til min mor som netop er død.
Tak til Claus, Ib og hele teamet hos Berner, min mor og jeg kunne ikke have ønsket os det smukkere og mere smagfuldt. Blomsterne var ekstremt smukke- tak især Ib for sikker og elegant sammensætning af blomsterne.
Tak. Silvia.

Det har været en fantastisk oplevelse at Claus Berner har stået for min mors begravelse!! Kunne ikke have ønsket mig andre end ham!!

Bedemand Gitte Kristensen fra Sorøegnens Begravelsesforretning var en fantastisk støtte og vejleder i forbindelse med min fars død og bisættelse. Gitte pejlede sig hurtigt ind på os som mennesker og kunne derfor yde den for os helt rigtige rådgivning. Med Gittes hjælp og den gensidige tillid, der opstod øjeblikkelig, blev det et forløb med en smuk og værdig afsked. Vi kan på det varmeste anbefale Gitte.

Vores afdelinger

Bedemand Slagelse

​​Ingemannsvej 16, 4200 Slagelse

Telefon: 58 52 10 18

Besøg afdeling

Bedemand Kalundborg

Sct. Jørgensbjerg 4, 4400 Kalundborg

Telefon: 59 50 70 51

Besøg afdeling

Bedemand Ringsted

Nørregade 43, 4100 Ringsted

Telefon: 57 61 22 39

Besøg afdeling

Bedemand Sorø

Slagelsevej 1 A, 4180 Sorø

Telefon: 57 83 02 45

Besøg afdeling

Bedemand Bjæverskov

Telefon: 57 52 71 05

Besøg afdeling

Bedemand Borup

Hovedgaden 25, 4140 Borup

Telefon: 57 52 71 05

Besøg afdeling

Bedemand Dalmose

Telefon: 58 18 41 43

Besøg afdeling

Bedemand Dianalund

Torvet 31 A, 4293 Dianalund

Telefon: 58 26 30 11

Besøg afdeling

Bedemand Faxe

Telefon: 56 71 18 49

Besøg afdeling

Bedemand Fuglebjerg

Telefon: 55 45 35 16

Besøg afdeling

Bedemand Glumsø

Storegade 5, 4171 Glumsø

Telefon: 57 64 70 75

Besøg afdeling

Bedemand Greve

Telefon: 57 52 71 05

Besøg afdeling

Bedemand Gørlev

Algade 18, 4281 Gørlev

Telefon: 58 85 55 20

Besøg afdeling

Bedemand Haslev

Kirkepladsen 12 A, 4690 Haslev

Telefon: 56 31 27 35

Besøg afdeling

Bedemand Holbæk

Telefon: 59 43 83 33

Besøg afdeling

Bedemand Hvalsø

Telefon: 46 40 19 32

Besøg afdeling

Bedemand Høng

Hovedgaden 25, 4270 Høng

Telefon: 58 85 23 31

Besøg afdeling

Bedemand Jernløse

Telefon: 59 17 99 52

Besøg afdeling

Bedemand Karlslunde

Telefon: 57 52 71 05

Besøg afdeling

Bedemand Korsør

Nygade 7, 4220 Korsør

Telefon: 58 36 10 48

Besøg afdeling

Bedemand Lejre

Telefon: 40 40 19 32

Besøg afdeling

Bedemand Nyrup

Bygaden 2, 4296 Nyrup

Telefon: 57 80 30 51

Besøg afdeling

Bedemand Næstved

Telefon: 55 72 14 80

Besøg afdeling

Bedemand Osted

Telefon: 57 52 71 05

Besøg afdeling

Bedemand Roskilde

Telefon: 46 35 08 80

Besøg afdeling

Bedemand Skælskør

Algade 5, 4230 Skælskør

Telefon: 58 19 41 42

Besøg afdeling

Bedemand Solrød

Telefon: 57 52 71 05

Besøg afdeling

Bedemand Svebølle

Telefon: 59 50 70 51

Besøg afdeling

Bedemand Tølløse

Gudrun Pedersens Eftf.​

Telefon: 59 12 11 70

Besøg afdeling

Bedemand Viby

Søndergade 12, 4130 Viby

Telefon: 57 52 71 05

Besøg afdeling

FAQ

Der er ingen faste regler for, hvor hurtigt du skal tage kontakt med en bedemand.
Det er heller ikke et krav, at du bruger en bedemand til det praktiske. Men for de fleste er det uoverskueligt selv, midt i sorgen, at skulle forholde sig til alle de praktiske gøremål i forbindelse med dødsfaldet.

Hvis du vælger at bruge en bedemand, anbefaler vi, at du kontakter os hurtigst muligt, så du har god støtte i den svære tid.

Hovedreglen er, at højtideligheden skal afholdes indenfor 8 dage efter dødsfaldet, men der må gå op til 14 dage, uden der skal søges om udsættelse. Hvis højtideligheden skal afholdes mere end to uger efter dødsfaldet, skal der søges om tilladelse hos embedslægen.

Højtideligheden i kirke eller kapel tager normalt omkring en halv time, hvorefter kisten bæres ud af kirken. Ved bisættelser siges det sidste farvel ved rustvognen, inden den kører kisten til kremering.
Ved begravelser siges det sidste farvel på kirkegården, når kisten sænkes i jorden.

Vi er også behjælpelige ved dødsfald uden for vores område. Vi servicerer oftest pårørende i Vest- og Midtsjælland, men da vi, grundet anbefalinger, også får henvendelser fra øvrige Sjælland samt Lolland-Falster, kommer vi også i disse områder.

Du skal medbringe afdødes sygesikringsbevis, eller et andet bevis, hvor CPR-nummer figurerer.

Er det et ønske, at afdøde skal iklædes sit eget tøj på, er det en god idé, at du medbringer det også.

Prisen på en begravelse starter normalt ved kr. 12.000. Prisen varierer afhængig af afdødes, eller de pårørendes, konkrete ønsker til begravelsen. I Bedemand Berner udarbejder vi indledningsvis et prisoverslag, så du ved, hvad det kommer til at koste.

Som udgangspunkt er det den, der bestiller begravelsen, der skal betale udgifterne. Normalt bliver udgifterne refunderet fra dødsboet, hvis afdøde har efterladt et sådant.

Staten kan, i nogle situationer, tilbyde økonomisk støtte. For at kunne opnå støtte til begravelse, skal afdøde have haft ret til dansk sygesikring, ligesom afdødes dødsbo skal være blevet udlagt (fordelt mellem arvingerne) af skifteretten. Hvor stor en støtte der kan opnås, afhænger af flere faktorer, herunder afdødes alder, familiære forhold, formue samt eventuel efterlevende ægtefælles formue.

Du kan ansøge om begravelseshjælp ved at indsende en ansøgning på borger.dk.

Vores bedemænd kan være behjælpelige med at ansøge om begravelseshjælp. Hvis du ønsker vores hjælp til ansøgning om begravelseshjælp, skal du underskrive en fuldmagt, der giver os tilladelse til at varetage begravelseshjælpen.

Var afdøde ikke medlem af Folkekirken, kan højtideligheden som udgangspunkt ikke afholdes i kirken. Men der findes over hele landet kapeller, hvor den kan afholdes. Her kan ceremonien foregå med eller uden præst, og rammerne er friere end i kirken.

Alle kan blive begravet på danske kirkegårde, også ikke-medlemmer af Folkekirken.

Skifteretten kontakter dig automatisk 10 dage efter, dødsfaldet har fundet sted.
Du skal derfor ikke selv tage kontakt men blot vente på, du bliver kontaktet.

Selve højtideligheden er den samme, uanset om der er tale om en begravelse eller en bisættelse. Forskellen er, at kisten med afdøde ved en bisættelse køres til kremering, hvorefter urnen nedsættes på et senere tidspunkt. Ved en begravelse nedsættes kisten i graven umiddelbart efter højtideligheden i kirken.

Ja, og de bliver mere og mere udbredt. I dag kan man blive begravet i bæredygtige kister og urner, og der findes skovkirkegårde over hele landet.

I vores region finder du bl.a. Valdemarskilde Skovbegravelsesplads i Slagelse, Saltø Skovbegravelsesplads i Næstved, Kattrup Skovbegravelsesplads i Jyderup og Petersgaard Skovbegravelsesplads i Vordingborg.

Du kan godt planlægge din egen begravelse, og vores bedemænd hjælper dig naturligvis gerne.

Mange vælger at udfylde en “Sidste Vilje”. Når du efterlader en ”Sidste vilje”, letter du tiden efter din bortgang for dine efterladte, idet de ikke skal bekymre sig om, hvad du måtte have haft af ønsker. Derudover kan du få præcis den begravelse du ønsker, når du selv planlægger den.

Nej, det kan du ikke. Afdøde skal have haft et såkaldt tilhørsforhold til den kirke, hvorfra højtideligheden skal foregå.

Tilhørsforholdet skal godkendes af kirken, og som grundregel skal højtideligheden foregå i en kirke, der er beliggende i afdødes bopælssogn.

Alt hvad der knytter sig til ceremonien i kirken, skal aftales nærmere med den præst, der varetager ceremonien. Er det et ønske, at der synges eller spilles særlig musik, aftales dette med præsten.

Nej, det er de ikke. Låget på en begravelseskiste er typisk afrundet og forstærket, idet den skal kunne modstå vægten fra jorden. Og en kiste til begravelse er normalt fabrikeret i træ, mens en kremeringskiste typisk er fabrikeret i MDF plade. Se her vores kister.

Har du spørgsmål?

Skriv til os hvis du har spørgsmål. Du kan ringe til vores hovedkontor på 58 52 10 18.